środa, 30 kwietnia 2014

Dalszy ciąg obrad nad zniesieniem szkolenia teoretycznego



Komisja dyskutuje o poprawce, mówiącej że aby zapisać się na kurs należy najpierw zdać egzamin teoretyczny- czyli poprawka ta zabrania szkolić teoretycznie. Ministerstwo tłumaczy, że ich intencją było to, aby jazdy mogły się rozpoczynać po egzaminie teoretycznym, ale nie zabraniają ośrodkom szkolić.

Strona społeczna zwraca uwagę na to, że aby wprowadzić taką zmianę trzeba napisać ustawę od nowa, bo idea tej ustawy zwiększała nacisk i nadzór nad szkoleniem, zwłaszcza teoretycznym a ta zmiana zabrania szkolić teoretycznie, a pozostawia wszystkie wymogi dla ośrodków szkolenia kierowców odnośnie sali, wyposażenia, certyfikacji kuratorium, zgłaszania kursów itd.

Poseł Litwiński powiedział, że komisja nie musi słuchać strony społecznej, i że  wcześniej było wspominane o tych zmianach i ta zmiana nie jest żadnym zaskoczeniem (wcześniej o tej zmianie wspominał przedstawiciel word -  zobacz post "),

 Cała komisja ignoruje fakt że nad ustawą pracowano przez kilkanaście lat i idea wprowadzenia tej ustawy była odwrotna , czyli miała zmusić młodzież do uczenia się a nie klepania testów bez zrozumienia, teraz znowu zmusza się ją do klepania testów. Tak jak powiedział przedstawiciel strony społecznej- jeżeli nie będzie obowiązku, to nikt nie będzie chodził na wykłady, co łatwo sprawdzić na przykładzie Anglii i Irlandii.



Dyskusje komisji o szkoleniu teoretycznym


Dyskusja na temat zniesienia e-learningu w szkoleniu kierowców, posłowie i strona rządowa są za szkoleniem tradycyjnym, mając na uwadze bezpieczeństwo na drogach, a strona społeczna jest podzielona. Za kilka dni posłowie i strona rządowa całkiem zlikwidują szkolenie teoretyczne!!!!




Strona rządowa popiera ograniczenie szkolenia on line tylko do osób niepełnosprawnych, zakładając że całe szkolenie odbędzie w ośrodku.
 Za kilka dni strona ta poprze całkowite zlikwidowanie szkolenia teoretycznego.




Posłowie dyskutują nad poprawką odnośne terminu wewnętrznego egzaminu teoretycznego, pokazując nieznajomość aktualnych przepisów. Za kilka dni całkiem zniosą zarówno szkolenie teoretyczne jak i egzamin wewnętrzny.





Poseł proponuje zlikwidowanie obowiązku szkolenia teoretycznego.



Posłowie upierają się aby na tym posiedzeniu procedować poprawki likwidujące szkolenie teoretyczne. Wyraźnie przy tym wskazują intencję, czyli zrobić bardzo trudny egzamin teoretyczny tak, aby kursanci zdawali go po kilkanaście razy.




Posłowie zarzekają się, że nie likwidują ośrodków szkolenia kierowców.





Szybkie i sprawne procedowanie poprawek likwidujących obowiązek szkolenia teoretycznego.



wtorek, 29 kwietnia 2014

Dyskusja komisji sejmowej o Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.

Następne filmy pokazują zachowanie strony społecznej.

Strona społeczna jeszcze raz prosi aby WORDom nie dawać żadnych szkoleń.



Strona społeczna proponuje aby to Starostwa przeprowadzały egzamin teoretyczny. I nadal prosi aby nie dawać WORDom szkoleń instruktorów.


Strona społeczna przypomina że WORDy są państwowymi instytucjami i nie będą uczciwie konkurować na rynku. 


Dyskusja na temat działalności WORDów.
Ministerstwo stawia na równi Samorząd i prywatne ośrodki. Minister i posłowie mówią o wymaganiach stawianych super ośrodkom. W czasie wszystkich posiedzeń podkomisji nikt nie wspomniał o tym że wymagania posiadania nowego autobusu i ciężarówki są wielką bzdurą. W czasie uchwalania Ustawy duże ośrodki same załatwiły sobie taki przepis i teraz go bronią. Na sali posiedzeń nie było żadnego przedstawiciela normalnych ośrodków szkolenia, które zwracały na to uwagę. 
Od pierwszych założeń tej Ustawy, tych sprzed 10 lat była mowa o podziale na lepsze i gorsze ośrodki, były też różne pomysły jak to zrobić –certyfikowanie ośrodków itp. Wybrano jednak wymagania finansowe nijak mające się do jakości. Tysięcy bardzo dobrych ośrodków, prowadzących świetne szkolenia po prostu na to nie stać.
Dlaczego nie dopisano warunku wysokiej zdawalności jaką musiałyby uzyskiwać Super ośrodki? 
Ale po powierzeniu WORDom prowadzenia warsztatów i zlikwidowaniu szkolenia teoretycznego, co za tym idzie monopolu na e-learning, istnienie super ośrodków traci sens. W innym fragmencie posiedzenia przedstawiciele tych ośrodków sami mówią że pozostało im tylko bezpłatne szkolenie rowerzystów.



Komisja na wniosek stron rządowej daje monopol na prowadzenie dodatkowych warsztatów WORDom.



  

Wypowiedź przedstawicieli WORD 2

Kolejna wypowiedź przedstawiciela WORD, który mówi o konieczności uczenia i wychowywania kierowców. 
Jednocześnie proponuje aby zrezygnować z obowiązku szkolenia teoretycznego, sugerując, że kursanci i tak sami będą chodzili do dobrych ośrodków na wykłady, i ponownie upomina się o możliwość szkolenia instruktorów.



Wypowiedź przedstawicieli WORD 1

Kolejny fragment posiedzenia.

Przedstawiciel WORD upomina się o przyspieszenie szkoleń reedukacyjnych (na które WORDY mają monopol a zostały  przesunięte do 2016 roku), oraz o prowadzenie warsztatów dla instruktorów, dopominają się także o możliwość szkolenia instruktorów. 
Pamiętamy jak WORDy szkoliły instruktorów -prowadziły tylko zajęcia teoretyczne a nie mając instruktorów nauki jazdy nie mogły zapewnić kursantom zajęć praktycznych. 
Kursanci i tak musieli na własną rękę szukać zajęć praktycznych w Ośrodkach Szkolenia Kierowców.



Dyskusja o WORDach 1

W następnych postach spróbuję przybliżyć obrady w komisjach sejmowych. Pierwsze filmy dotyczą dyskusji o uprawnieniach Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego.

W pierwszym filmie
Strona społeczna prosi aby nie oddawać WORDom prawa do prowadzenia warsztatów.



Wstęp do bloga o likwidacji ośrodków szkolenia kierowców

Postanowiłem rozpocząć pisanie bloga na temat spraw związanych z prawem jazdy.

Pewnie większość zainteresowanych  już wie, że 9 kwietnia komisja sejmowa przyjęła projekt kolejnych zmian Ustawy o kierujących pojazdami.

Przesłuchałem zapisy z posiedzeń komisji i zobaczyłem jak chaotycznie i płytko są traktowane sprawy dotyczące szkolenia i egzaminowania kierowców.

Zobaczyłem w jak dziwny sposób Ministerstwo i posłowie o 180 stopni zmienili cały sens Ustawy zupełnie odchodząc od jej pierwotnego projektu.
Mówię o zmianie polegającej na zlikwidowaniu obowiązku szkolenia teoretycznego kandydatów na kierowców.
Zmiana ta wyszła od przedstawicieli WORD  i ma na celu spowodowanie aby kandydaci na kierowców nie uczyli się przepisów a przerabiali pytania egzaminacyjne. Pytań jest mnóstwo, kursanci podchodziliby więc do egzaminów wielokrotnie, do skutku.
Jest to kolejny krok aby nie przejmując się poziomem wyszkolenia kierowców i co za tym idzie bezpieczeństwa na drodze zwiększać dochody WORDÓw
Przeszukałem komputer i znalazłem opracowane w ITS założenia do Ustawy.

Główną ideą tych zmian było danie najlepszym ośrodkom możliwości szkolenia trwającego 2 lata. Kursant po szkoleniu w ośrodku jeździłby z osobą towarzyszącą a później doszkalał się w ośrodku i dopiero szedł na egzamin państwowy. Takie szkolenie funkcjonuje w większości krajów europejskich i spowodowało spadek ofiar śmiertelnych na drogach.
Przez wiele lat projekt ustawy miał taki kształt ale zrezygnowano z tego pomysłu ponieważ zdawalność  po takim szkoleniu wynosiłaby 90% a nie 30% tak jak obecnie, wpływy do kas WORDów uległyby więc znacznemu zmniejszeniu.

Krokiem do zwiększenia ilości zdawanych egzaminów było już zlikwidowanie kursów dodatkowych, które kursant miał obowiązek odbyć po trzech niezdanych egzaminach, po odbyciu takiego kursu egzamin był zwykle zdawany.

Ostatni krok to właśnie zlikwidowanie szkolenia teoretycznego, bez żadnego ograniczenia ilości zdawanych egzaminów. Taki system pozwala na to, aby nieprzygotowany kursant próbował w nieskończoność zdać egzamin, aż mu się uda. W innych krajach są ograniczenia, w Niemczech kolejny egzamin jest droższy a na Słowacji po dwóch niezdanych egzaminach jest powtórka kursu.